Uchazečům
Proč studovat u nás?
Proč studovat matematiku?
Matematika představuje základ, na němž lze exaktním způsobem vystavět všechny přírodní vědy, technické vědy i vědy společenské. Studium matematiky je především zaměřeno na osvojení matematického způsobu myšlení, díky němuž dokážete nejen navrhnout matematický popis konkrétních situací , ale také nalézt a pochopit souvislosti mezi fakty z nejrůznějších oborů věd a lidské činnosti. Matematika, to rozhodně nejsou jen výpočty či odvozování vzorců…
Důvody, proč studovat matematiku právě na naší katedře mohou být tyto:
- šest desítek let tradice přípravy matematiků zaměřených na algebru, geometrii a vyučování matematice
- vědecká činnost zaměřená na disciplíny vyučovaných oborů - výuka obohacována o aktuální vědecké poznatky
- příznivý poměr počtu studentů na jednoho akademického pracovníka - individuální přístup ke studentům
- propojení teoretické výuky s aplikacemi v ostatních oblastech lidského poznání
- možnost zapojit se do vědeckého výzkumu
- výuka za podpory ICT komponent
- bohaté zastoupení pedagogických praxí různého typu (u programů zaměřených na vzdělávání)
- velká nabídka volitelných předmětů - přizpůsobení studia zájmům posluchače
- dobré uplatnění na trhu práce
Univerzita Palackého v Olomouci je datem svého založení (1573) druhou nejstarší univerzitou v ČR a stejně stará je zde i tradice výuky matematiky. Krom vlastního studia nabízí studentům kvalitní zázemí (knihovny, studovny, informační centrum). Samotné město Olomouc je zajímavé tím, že cca 20% jeho populace tvoří studenti UP (jeden z nejvyšších podílů v ČR) a dokáže tak vyjít vstříc jejich potřebám a zájmům.
Studijní obory
Zajímají Vás, jaké obory je možné s matematikou kombinovat? Navštivte tento odkaz.
Katedra algebry a geometrie garantuje bakalářské tříleté studijní obory:
- Matematika – pouze prezenční forma
- Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (prezenční i kombinovaná forma)
- Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání maior (prezenční i kombinovaná forma)
Na uvedené tři bakalářské studijní obory navazují magisterské dvouleté studijní obory:
- Diskrétní matematika – pouze prezenční forma
- Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (P i K)
- Učitelství deskriptivní geometrie pro SŠ (jednooborové) – pouze jako doplnění aprobace pro již vystudované učitele, pouze kombinovaná forma
- Učitelství deskriptivní geometrie pro SŠ (jednooborové) pouze v kombinované formě jako doplnění aprobace pro vystudované učitele
- Učitelství matematiky pro SŠ maior – prezenční i kombinovaná forma
- Učitelství matematiky pro SŠ (jednooborové) – pouze jako doplnění aprobace pro již vystudované učitele, pouze kombinovaná forma
Navíc je pak na naší katedře možnost absolvovat doktorské (Ph.D.) studium v programu Matematika, konkrétně se jedná o obory:
- Algebra a geometrie (P i K) - nabízí specializaci v oblasti uspořádaných algebraických struktur nebo v diferenciální geometrii
- Algebra and Geometry (P) - in english language
- Didaktika matematiky (P i K) - zaměřeno na získání schopnosti samostatné vědecké práce v teorii vyučování matematice. Probíhá pod vedením školitele aktivně vědecky činného v oboru
Téma disertační práce si uchazeč vybírá ze seznamu témat disertačních prací, které se mu nabídnou při podávání přihlášky.
Katedra algebry a geometrie v současné době zajišťuje aprobační předměty Matematika a Deskriptivní geometrie v bakalářských a magisterských studijních programech učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro SŠ.
V současné době je možné studovat v prezenční formě matematiku spolu s následujícími předměty
- biologie
- biologie a enviromentální výchova
- deskriptivní geometrie
- fyzika
- geografie
- geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání
- chemie
- informatika pro vzdělávání
- anglická filologie (ve spolupráci s Filozofickou fakultou)
- francouzská filologie (ve spolupráci s Filozofickou fakultou)
- ruská filologie (ve spolupráci s Filozofickou fakultou)
- tělesná výchova (ve spolupráci s Fakultou tělesné kultury)
- hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou)
- historie se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou nebo Filozofickou fakultou)
V kombinované formě lze studovat matematiku spolu s následujícími předměty
- deskriptivní geometrie
- geografie
- fyzika (pouze navazující studium)
Další fakultní i mezifakultní kombinace s matematikou nejsou vyloučeny. S dotazy na konkrétní kombinace studijních oborů se můžete obrátit na studijní oddělení fakulty Přírodovědecké fakulty.
Profil absolventa
Bakalářské studium (Bc)
Matematika pro vzdělávání maior (P i K)
Absolvent v bakalářském studiu získá základy znalostí vyšší matematiky (algebry, geometrie, matematické analýzy) a jejich užití při řešení praktických úloh, dále základy znalostí z pedagogiky, pedagogické psychologie, obecné didaktiky, oborové didaktiky a teorie vyučování, rozumí etickému rozměru práce s lidmi.
Absolvent může pokračovat v navazujícím magisterském studiu nebo se může uplatnit také jako asistent pedagoga, vychovatel, pedagog volného času. Absolventi najdou uplatnění zejména v oblasti přírodních věd, v oblastech techniky, ve školách s třídami s žáky sociálně nebo zdravotně znevýhodněnými, v domovech mládeže, školních družinách, dětských domovech, domech dětí a mládeže.
Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (P i K)
Absolvent má znalosti základních geometrických disciplín, zobrazovacích metod, počítačové grafiky a jejich uplatnění v technické praxi, zná principy matematického uvažování, logického a kritického myšlení. Absolvent v bakalářském studiu získá základy znalostí z pedagogiky, pedagogické psychologie, obecné didaktiky, oborové didaktiky a teorie vyučování, rozumí etickému rozměru práce s lidmi. Program připravuje studenty pro navazující magisterské studium programu Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy.
Absolvent se uplatní ve školách s třídami s žáky sociálně nebo zdravotně znevýhodněnými, v domovech mládeže, školních družinách, dětských domovech, domech dětí a mládeže nebo v oblasti počítačové grafiky, techniky, zpracování dat, přírodních věd.
Matematika (P)
Absolvent má široký přehled v základních matematických teoriích a je připraven k dalšímu magisterskému studiu nebo do praxe. Umí uplatnit základy vyšší matematiky včetně základů algebry, geometrie, matematické analýzy či numerických metod a jejich užití při řešení praktických úloh a aplikacích v technických a přírodních vědách. Má rozvinuté abstraktní myšlení a je schopen samostatně a tvůrčím způsobem řešit problémy. Může pokračovat v navazujícím magisterském studiu. Dále po doplnění konkrétních znalostí se absolvent může dobře uplatnit přímo v praxi, v profesích souvisejících s informatikou, programováním či ekonomikou.
Obvyklé možnosti uplatnění studenta mimo akademickou sféru jsou především práce v sektoru bankovnictví nebo pojišťovnictví, v oblasti jakékoliv analýzy dat nebo práce pro firmy se zaměřením na pokročilé technologie či tvorbu software. Absolventi matematiky mají hluboké a široce aplikovatelné znalosti a po relativně krátkém zaškolení jsou schopni zastávat vysoce kvalifikované a podle potřeb zcela specifické činnosti. Přestože studium matematiky je spíše teoretického zaměření, dlouhodobá zkušenost ukazuje, že absolventi náročného studia matematiky patří obecně k absolventům s nejnižší nezaměstnaností a nejvyšší nástupní mzdou.
Navazující magisterské studium (NMgr)
Učitelství matematiky pro střední školy maior (P i K)
Absolvent má znalosti základních matematických disciplín, zejména matematické analýzy, algebry a geometrie, zná principy matematického uvažování, logického a kritického myšlení, zná vztahy a souvislosti mezi jednotlivými odvětvími matematiky. Absolvent prohloubil a upevnil v navazujícím magisterském studiu znalosti z pedagogiky, pedagogické psychologie, obecné didaktiky, znalosti oborové didaktiky a teorie vyučování. Umí plánovat, realizovat, monitorovat a hodnotit výuku, volit vhodné metody výuky a jejího hodnocení, rozumí etickému rozměru práce s lidmi.
Absolvent se uplatní především jako učitel matematiky na střední škole, může také pokračovat v doktorském studiu.
Učitelství matematiky pro střední školy (K)
Absolvent má znalosti základních matematických disciplín, zejména matematické analýzy, algebry a geometrie, zná principy matematického uvažování, logického a kritického myšlení, zná vztahy a souvislosti mezi jednotlivými odvětvími matematiky.
Absolvent najde uplatnění zejména jako učitel na všech typech středních škol a na druhém stupni základních škol.
Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (P i K)
Absolvent je teoreticky i prakticky seznámen s didaktickými problémy vyučování deskriptivní geometrie a je vybaven znalostmi aplikací deskriptivní geometrie ve stavební a strojnické praxi, včetně využití počítačové grafiky. Absolvent prohloubil a upevnil v navazujícím magisterském studiu znalosti z pedagogiky, pedagogické psychologie, obecné didaktiky, znalosti oborové didaktiky a teorie vyučování. Umí plánovat, realizovat, monitorovat a hodnotit výuku, volit vhodné metody výuky a jejího hodnocení, rozumí etickému rozměru práce s lidmi.
Absolvent najde uplatnění jako učitel deskriptivní geometrie na gymnáziích, středních odborných školách a učilištích a na vysokých školách technických.
Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy (K)
Absolvent je teoreticky i prakticky seznámen s didaktickými problémy vyučování deskriptivní geometrie a je vybaven znalostmi aplikací deskriptivní geometrie ve stavební a strojnické praxi, včetně využití počítačové grafiky.
Absolvent najde uplatnění jako učitel deskriptivní geometrie na gymnáziích, středních odborných školách a učilištích a na vysokých školách technických.
Matematika (P)
Absolvent má nad rámec přehledu v základních matematických teoriích hluboké znalosti ze zvolené specializace algebra a geometrie (teoretická algebra, diferenciální geometrie, základy diskrétní matematiky a teoretické informatiky) nebo analýza a aplikovaná matematika (pokročilý diferenciální počet, pokročilé metody statistiky a matematického modelování). Umí získané znalosti tvůrčím způsobem užívat a rozvíjet.
Po doplnění konkrétních znalostí je absolvent dobře připraven pro uplatnění přímo v praxi, a to nejčastěji v profesích souvisejících s informatikou, programováním či ekonomikou, např. v organizacích zabývajících se analýzou finančních trhů, vývojem softwaru, v oblasti geoinformatiky, v profesích vyžadujících matematické myšlení a matematizaci reálných situací či analýzu dat. Absolvent je připraven na případné doktorské studium.
Doktorské studium
Algebra a geometrie (P i K)
Absolventi jsou vysoce kvalifikovaní odborníci připravení pro vědeckou práci v algebře nebo geometrii; uplatnění najdou zejména ve výzkumu a ve vysokém školství.
Absolventi naleznou uplatnění v akademické sféře, v institucích zabývajících se vědou a výzkumem.
Algebra a geometrie (P) (En)
Graduates are qualified for scientific work in algebra or geometry; they can find positions in research and higher education. Předpoklad uplatnitelnosti
Graduates will find employment in the academic sphere, in institutions dealing with science and research.
Didaktika matematiky (P i K)
Absolvent si osvojí důležité aspekty moderní didaktiky matematiky - kompetence plánovat samostatnou výzkumnou činnost, zpracovávat grantové projekty, formulovat vědecké cíle takových projektů a hledat teoretické a experimentální metody k jejich řešení. V rámci toho si rozšíří dovednosti ve vyhledávání zdrojů vědeckých informací v domácích i zahraničních časopisech a databázích matematických a pedagogicko-psychologických. Prohloubí své dovednosti ve zpracování literárních rešerší, naučí se kriticky hodnotit výsledky vlastní i závěry druhých autorů. Je schopen odborně komunikovat v cizím (zejména v anglickém) jazyce a prezentovat výsledky své práce na odborných seminářích a vědeckých konferencích. Bude interdisciplinárně zaměřeným specialistou, schopným orientovat se v didaktice matematiky, moderní matematice, teorii vzdělávání, školské vzdělávací politice, psychologii, filosofických aspektech přírodních věd a vzdělávání, v oblasti právních předpisů, komunikace a presentace, marketingu a ekonomie. Studium a vědecká příprava jsou směrovány k dosažení maximální adaptability pro řešení koncepčních otázek a problémů teoretického i aplikačního charakteru. Absolvent bude schopen řešit odborné problémy v teorii i praxi vzdělávání v matematice, být pro-aktivní v implementaci vzdělávacích trendů, prognózovat další vývoj v matematickém vzdělávání, vytvářet modely matematického vzdělávání, koncepčně pracovat v oblasti kurikulární tvorby a podílet se na rozvoji teorie vyučování matematice jako vědecké disciplíně.
Absolventi naleznou uplatnění na katedrách didaktiky matematiky vysokých škol, na vědeckých pracovištích doma i v zahraničí, na odpovědných místech v pedagogických institucích, v dalším vzdělávání učitelů, při tvorbě ŠVP, na vyšších odborných školách, ve státní správě, v institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi.
Studijní programy
Zde naleznete seznamy povinných a povinně volitelných předmětů u vybraného typu studijního programu
Matematika pro vzdělávání | Bakalářské studium | Navazující magisterské studium |
Deskriptivní geometrie pro vzdělávání | Bakalářské studium | Navazující magisterské studium |
Matematika | Bakalářské studium | Navazující magisterské studium |
Doktorské programy | Algebra a geometrie | Didaktika matematiky |