Na současné možnosti a úskalí umělé inteligence (AI) poukázala přednáška Umělá inteligence – příležitosti, ale i rizika!, kterou pro studenty učitelství přírodovědných oborů bakalářských i navazujících studijních programů na přírodovědecké fakultě uspořádal Kabinet pedagogické přípravy. Hosty Kulatého stolu byli vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace Kamil Kopecký a René Szotkowski z Ústavu pedagogiky pedagogické fakulty.
„Přednášky se zúčastnilo 58 studentů, kteří získali ucelený úvod do problematiky umělé inteligence včetně principů jejího fungování a procesu strojového učení. Bylo uvedeno, že na jedné straně AI představuje mimořádně užitečný prostředek, který nám pomáhá například v práci, ve zdravotnictví či v dopravě, na druhé straně ale produkuje nepřesné nebo smyšlené informace. Proto je důležité, aby jejich výstupy podléhaly důkladné lidské kontrole,“ uvedla organizátorka akce Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky.
Během besedy byly prezentovány také informace o nárůstu kybernetické kriminality nebo data týkající se využívání AI ve školství. „Průzkum z roku 2023 mimo jiné odhalil, že přes 28 procent žáků základních škol a 33 procent středoškoláků využívá umělou inteligenci ke generování domácích úkolů. Nejčastějším používaným nástrojem u dětí je ChatGPT, druhé místo obsadil PhotoMath. Experti proto upozornili, že tyto změny signalizují nutné změny ve vzdělávání,“ upozornila Jana Slezáková.
Část přednášky byla věnována problematice klonování hlasu pomocí nástroje ElevenLabs. Proces trénování a generování umělého hlasu je natolik zefektivněn, že je lze realizovat během několika minut. Podle odborníků má však AI problém s napodobováním logopedických odchylek. „Zajímavá byla také informace, že se umělá inteligence používá ve volbách. Dozvěděli jsme se, že například vizuální část kampaně Tomia Okamury byla vygenerována právě AI,“ doplnila Jana Slezáková.
Další významnou oblastí aplikací AI je oblast digitální fotografie. Byly prezentovány nástroje schopné odstranit ochranné prvky z fotografií během několika sekund. Pro průměrného uživatele je podle přednášejících čím dál obtížnější rozpoznat, zda je konkrétní obraz autentickým záznamem reality, nebo produktem umělé inteligence. „Účastníci přednášky získali lepší představu o tom, co umělá inteligence znamená pro dnešní svět a jak se k ní postavit s rozumem a opatrností. Přednáška byla pro budoucí učitele praktická, přínosná a setkala se s velkým ohlasem,“ zhodnotila Jana Slezáková.