Podpora duševního zdraví pedagogů a sebepoznání, které může pomoci budoucím učitelům při práci s žáky a komunikaci s rodiči, bylo hlavním cílem interaktivní besedy pro studenty učitelství přírodovědných oborů bakalářských i navazujících studijních programů na přírodovědecké fakultě. Hostem Kulatého stolu, který uspořádal Kabinet pedagogické přípravy, byla Barbora Kvapilová z katedry psychologie a patopsychologie pedagogické fakulty.
Třicet studentů mělo příležitost diskutovat o důležitých aspektech duševního zdraví a sebepoznání v kontextu učitelské profese. Lektorka zdůraznila náročnost učitelského povolání, které vyžaduje přirozenou autoritu, znalost mezilidských vztahů a schopnost rychle identifikovat individuální potřeby žáků.
„V rámci besedy Barbora Kvapilová představila pět klíčových faktorů podporujících duševní zdraví. Jako první zmínila vděčnost, která podle výzkumů zvyšuje odolnost vůči stresu a posiluje sociální vazby. Lidé si mohou například před spánkem psát takzvaný Deník vděčnosti. Myšlenka této aktivity spočívá v tom, že si každý pro sebe zapíše tři věci, které se nám v ten den přihodily, a za které jsme vděční,“ uvedla organizátorka akce Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky.
Mezi další faktory pozitivně ovlivňující duševní zdraví lektorka zařadila pravidelnou fyzickou aktivitu, kvalitní mezilidské vztahy, všímavost a pobyt v přírodě. „Beseda poukázala na důležitý aspekt přípravy budoucích pedagogů. Potřebu věnovat se nejen odborným znalostem, ale také rozvoji osobnosti a duševní pohody. Jak zaznělo v závěru, život se děje tady a teď, proto je důležité věnovat pozornost vlastnímu duševnímu zdraví již během přípravy na učitelskou profesi,“ dodala Jana Slezáková.
Kulatý stůl je tradičně pořádán v rámci řešení rozvojového projektu MŠMT s názvem Moderní trendy ve vzdělávání v pregraduální přípravě budoucích pedagogických pracovníků na Univerzitě Palackého v Olomouci.