Na geovědy v kontextu evropských politik, využívání poznatků a šíření informací o evropské problematice byl zaměřen projekt Jean Monnet Module nazvaný Impact of European Union policies on GeoSciences (UEGeo) Jean Monnet Module, na kterém se podílely katedry geoinformatiky, rozvojových a environmentálních studií a geografie.
„Díky tomuto projektu byl vytvořen nový předmět, respektive kurz, který za dobu řešení projektu proběhl pětkrát. Přihlásilo se do něj přes sto studentů,“ uvedl hlavní řešitel projektu a garant předmětu Vít Pászto.
Kromě základního představení historie a principů fungování EU a přehledu různých témat, která mají souvislost s vědami o Zemi, zahrnovala výuka také témata zaměřená na klimatickou změnu, environmentální politiku, zdroje prostorových i neprostorových dat, dálkový průzkum Země a polohové a navigační systémy, rozvojovou pomoc nebo (geo)participace. Vše v souvislosti s tím, jakou roli v těchto oblastech hraje Evropská unie.
„Se zapojením více pracovišť a akademiků na výuce jednoho předmětu jsme získali velmi dobrou zkušenost. Věřím, že studenti ocenili různé pohledy na roli EU ve spojení s geovědami. Obecně je mezikatederní a hlavně interdisciplinární spolupráce pro geovědní obory nutná, protože jednotlivé disciplíny spolu souvisí a můžeme se navzájem doplňovat v naší expertíze. Není nutné, aby každý z geovědních oborů uměl vše do detailu. Potřeba je vědět, jak a v čem si navzájem můžeme pomoci a doplnit se,“ doplnil Vít Pászto.
Studenti se také mohli zúčastnit terénních exkurzí v okolí Olomouce. Zamířili například do centra ekologických aktivit Sluňákov, revitalizovaných meandrů řeky Moravy nebo rodinné farmy. Součástí výuky byla i tvorba posterů na vybrané téma. Během projektu byly publikovány tři vědecké články.
Projekty Jean Monnet Module nabízejí příležitosti v oblasti vysokoškolského vzdělávání a v dalších oblastech vzdělávání a odborné přípravy a jejich cílem je přispívat k šíření znalostí o otázkách Evropské unie. „Přednášené lekce budou na konci projektu volně dostupné v ucelené formě v podobě učebního textu na webových stránkách projektu,“ dodal Vít Pászto.