Projektový den pro mimořádně nadané děti ze Základní školy Hálkova Olomouc připravila katedra experimentální fyziky a geoinformatiky. Tři desítky dětí z první a druhé třídy navštívily speciální laboratoře, pronikly do tajů fungování srdce a plic, věnovaly se geometrickým hrám i hlavolamům a vyslechly si zajímavé přednášky.
„Pracovníci katedry experimentální fyziky seznámili děti s tím, jakou úlohu hraje fyzika při řízení činnosti srdce a plic. Roman Kubínek vysvětlil, jak funguje srdeční cyklus, popsal jednotlivé části srdce, uvedl rozdíly mezi plicní tepnou a plicní žílou, zdůraznil funkci fonendoskopu a zmínil také, jak funguje EKG. Ukázal dětem různá měření srdeční aktivity – tepové frekvence, srdečních ozev, krevního tlaku či elektrické aktivity,“ uvedla koordinátorka akce Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky.
Po úvodní půlhodinové přednášce byly děti rozděleny do čtyř skupin. Ve speciálních laboratořích katedry pak děti se studentkami doktorského studia prováděly měření tepové frekvence a kapacity plic. Jednoduchý model plic byl sestaven z plastové láhve a dvou nafukovacích balónků reagujících na podtlak a přetlak v nádobě. Další skupiny dětí se věnovaly geometrickým hrám a hlavolamům. Vyzkoušely si také řešení geometrické úlohy za pomocí eye-trackingových brýlí.
Druhá část programu byla věnována geografickým informačním systémům, zpracování dat z dálkového průzkumu Země nebo územnímu plánování v GIS. „Na katedře geoinformatiky byla pro žáky připravena přednáška nazvaná O různých pohledech na svět pomocí map. Jaroslav Burian dětem vysvětlil tvorbu tištěných a webových map, turistických průvodců či zpracování grafických výstupů. Poté byly seznámeny s geoinformačními technologiemi i dronem. Stanislav Popelka objasnil princip 3D modelování, využití počítačové kartografie a eye-trackingu. Uvedl, že se eye-tracking používá například v marketingu při analýze spotřebitelského chování. Radek Barvíř pak nastínil využití 3D tisku v kartografii a geoinformatice,“ doplnila Jana Slezáková.