Podnětné prostředí vytvořila přírodovědecká fakulta dvaatřiceti studentům z České republiky a Slovenska, kteří se v loňském roce zúčastnili Letní školy Badatele. Pro středoškoláky se zájmem o přírodní vědy byla připravena série přednášek, práce v laboratoři, výlet do Mladečských jeskyní a vyzkoušeli si také vědeckou práci v terénu.
„Jsem ráda, že se nám daří držet tradici letní školy a Badatelského víkendového semináře, protože v roce 2020 naše plány překazila epidemie covid-19. Naštěstí se nám předtím podařilo obě akce přesunout do online prostředí, takže jsme si díky tomu vše vynahradili. Mám velkou radost, že se nám postupně daří budovat pevnou základnu účastníků, tak jak tomu bylo na Letní škole matematiky, fyziky, chemie a biologie, které jsem se během studia na střední škole účastnila,“ uvedla za pořadatele Ludmila Včelařová z Laboratoře růstových regulátorů.
Studenti se během týdenní letní školy seznámili například s keramickými nanomateriály, 3D tiskem, bakteriálními expresními systémy, vývojem léčiv, principem PCR testů či s chorobami napadající včelstva. Vyzkoušeli také rozpoznávat pravý med od padělaného. Součástí programu byla exkurze do Mladečských jeskyní a práce v terénu. „Studenti sbírali drobné živočichy a analyzovali vzorky odebrané v mokřadech ekosystému okolo jeskyně Podkova,“ vysvětlila Ludmila Včelařová.
Získané poznatky z terénu středoškoláci poté vyhodnotili v aule přírodovědecké fakulty. Prezentace projektů a následné diskuze se zúčastnil i děkan Martin Kubala. „Studenty by měly přírodní vědy především bavit. Důležitá je ale i diskuze, kterou mezi sebou vedou. Díky ní mohou studenti získat nové poznatky, hledají příčiny i důsledky různých jevů a učí se pracovat s daty,“ podotkl děkan.