Další úspěšný ročník Badatelského víkendového semináře se uskutečnil pod záštitou přírodovědecké fakulty v rekreačním středisku Javoříčko. Pětadvacet studentů z celé České republiky prohloubilo své znalosti v oblastech biologie, geoinformatiky, farmakologie, astronomie a astrofyziky.
„Badatelský víkendový seminář v Javoříčku se stal bezva akcí pro středoškoláky se zájem o přírodní vědy. I při zpracování náročnějších témat nám bylo poskytnuto srozumitelné vysvětlení, což účastníkům umožnilo lépe porozumět obsahu přednášek. Odborný program byl doplněn o týmové outdoorové aktivity a vědomostní kvíz. Děkuji všem přednášejícím a vedoucím projektu Badatel za super víkend,“ uvedla Kateřina Chocholáčová z Gymnázia, obchodní akademie a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Hodonín.
Na začátku víkendového semináře se studenti, z nichž někteří navštěvují fakultní školy přírodovědecké fakulty, seznámili s projektem Badatel. Poté se zapojili se do vědeckého kvízu, ve kterém si ověřili své znalosti v oblasti přírodních věd a kultury.
Mladí přírodovědci si také vyslechli přednášku Jakuba Koníčka z katedry geoinformatiky o nových trendech v geoinformatice a Jana Strojila o moderních směrech ve farmakoterapii včetně rekombinantních proteinů, antisense RNA či genové terapie.
„Další přednášku na téma Metabolismus léčiv aneb Co se stane s pilulkou v těle připravil Karel Berka z katedry fyzikální chemie. Jiří Kvita ze Společné laboratoře optiky přiblížil Fyzikální laboratoř CERN, zatímco Radim Simerský z katedry chemické biologie se zaměřil na stavební kameny života – proteiny,“ vysvětlila Ludmila Včelařová z Laboratoře růstových regulátorů, která se podílela na organizaci akce.
Přestože z důvodů nemoci nedošlo k plánované přednášce o matematice, program byl operativně doplněn o simulace pohybu planet a přednášku o hypnóze. „Z reakcí účastníků víme, že by si přáli Badatelský víkendový seminář delší, ale víkend bohužel prodloužit nejde," doplnil Jiří Kvita.
Badatelský víkendový seminář je pořádán v rámci projektu „Badatel 2023 – Rozvoj nadaných žáků SŠ prostřednictvím přírodovědných výzkumných a vzdělávacích aktivit“ podpořeného z výzvy MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol.