Kniha Prostorové simulační modelování dopravní dostupnosti Jaroslava Buriana z katedry geoinformatiky získala Čestné uznání za odbornou knihu publikovanou v letech 2019 a 2020, které udělil rektor Univerzity Palackého Jaroslav Miller 48 autorům z řad akademické obce za 41 publikací.
„Psaní odborných knih není v současném „impaktovém“ světě příliš atraktivní a do publikačních aktivit přírodovědeckých fakult moc nezapadá. Proto mám z ocenění opravdovou radost. Sestavení takovéto knihy je totiž časově nesmírně náročné. V rámci společenských a humanitních věd však jde o zcela přirozený výsledek výzkumu, který má rozhodně smysl. Vážím si proto tohoto ocenění, které je jistou vzpruhou do další práce. Již nyní s kolegy pracujeme na další monografii,“ uvedl Jaroslav Burian z katedry geoinformatiky.
Autoři se v knize věnují dopravnímu chování specifických skupin obyvatel v různých regionech z pohledu veřejné hromadné dopravy. „Dopravní dostupnost je důležitý tématem, které se týká každého z nás, ať jde o dostupnost škol, obchodů nebo zdravotnických služeb. Proto se podrobně věnujeme všem aspektům, které souvisí s dopravní dostupností od vstupních dat, přes popis klasických metod analýz až po interpretaci regionálních odlišností. V publikaci dále představujeme simulační model, pomocí kterého je možné vypočítat komplexní dopravní dostupnost libovolné územní jednotky. Model jsme použili pro Olomoucko a Ostravsko, detailně potom pro město Olomouc a Ostravu. Součástí knihy jsou případové studie, na kterých ukazujeme praktickou využitelnost našich výsledků. Kniha obsahuje také spoustu map, které zobrazují oblasti s horší či lepší dopravní dostupností,“ popsal Jaroslav Burian.
Simulační model, který v rámci projektu vznikl, dokáže zohlednit mnoho detailů. „Díky nim jsme schopni nejen říci, jak rychle se dostaneme k nejbližšímu obchodu nebo lékaři, ale současně dokážeme zhodnotit, kolikrát přitom musíme přestoupit, jak daleko to máme na zastávku MHD, kolik času strávíme čekáním, kolik přestupem, nebo kolik potenciálních zaměstnavatelů máme k dispozici do určité vzdálenosti nebo času od našeho bydliště. To vše můžeme v modelu hodnotit pro různé regiony, ale také pro různé skupiny obyvatel, které mají mírně odlišné dopravní chování. Takovéto poznatky mohou napomoci k identifikaci lokalit se špatnou dopravní dostupností a následně ke kvalitnějšímu plánování dopravy a zlepšení služeb veřejnosti,“ doplnil Jaroslav Burian.
Kniha je určena především pro pokročilejší čtenáře. „Jde o vědeckou publikaci, která své čtenáře hledá především v akademických kruzích a mezi studenty, kteří se věnují problematice dopravy. Vybrané části knihy využíváme jako doplňující zdroje informací pro naši výuku,“ podotkl Jaroslav Burian. O knihu projevila zájem také celá řada pracovníků veřejné správy, kteří se starají o zajišťování dopravní dostupnosti.
Kniha je jedním z hlavních publikačních výstupů výzkumného projektu GAČR (Prostorové simulační modelování dostupnosti), který byl řešen ve spolupráci katedry geoinformatiky přírodovědecké fakulty a hornicko-geologické fakulty VŠB-TU Ostrava. „Na jejím vzniku se podílelo devět autorů v čele Jiřím Horákem z hornicko-geologické fakulty. Tým zahrnoval zkušené akademiky i mladší výzkumníky a studenty doktorského studia. Do řešení dílčích úkolů spojených zejména se sběrem a zpracováním dat byli zapojeni také studenti magisterského i bakalářského studia. Za svoji dosavadní kariéru jsem se podílel na tvorbě čtyř knih a musím říci, že této publikaci jsme s kolegy věnovali zdaleka nejvíce času a úsilí. To se, pevně věřím, projevilo také na její kvalitě,“ doplnil Jaroslav Burian. Odborná publikace vyšla ve vydavatelství České geografické společnosti a je k dispozici volně ke stažení na webových stránkách České geografické společnosti.
Výsledky cen a čestných uznání rektora za rok 2020:
Ceny rektora za nejlepší práci studentů
Ceny rektora pro nejlepší sportovce z řad studentů
Čestná uznání rektora autorům odborných knih