Výsledky svého ročního výzkumu prezentovalo rekordních šestnáct středoškolských studentů na Konferenci mladých přírodovědců, kterou uspořádala přírodovědecká fakulta. Vítězkou 17. ročníku se nakonec stala Terezie Štěpánková z Gymnázia Žamberk s prací nazvanou Vývoj metod pro využití látek s axiální chiralitou v asymetrické syntéze.
Studentka žamberského gymnázia na své práci spolupracovala s Lukášem Jedinákem a Radoslavem Sokolem z katedry organické chemie. „Vítězství stále vstřebávám, jsem za ně moc ráda. Ve své práci jsem se zabývala přípravou a využitím axiálně chirálních látek v organické syntéze. Organická chemie mě bavila, proto jsem si ji chtěla vyzkoušet i v praktické podobě právě na katedře organické chemie. V příštích letech se jistě ráda budu vracet na Konferenci mladých přírodovědců jako pasivní účastník,“ uvedla Terezie Štěpánková.
Druhé místo obsadil Jakub Pavlík (v kolektivu s Jitkou Novákovou a Tadeášem Fryčákem) z Gymnázia Jakuba Škody v Přerově s prací Odolnost želvušek k radiačnímu a tepelnému stresu, který získal i Cenu publika. Třetí skončila loňská vítězka Barbora Dopitová ze Střední školy logistiky a chemie v Olomouci s prací Dobrodružná cesta k syntéze selamoelleninu A a B a ohodnocení jejich biologické aktivity.
„Za projekt Badatel bych rád poděkoval všem aktivním prezentujícím za obrovský kus práce, kterou odvedli v laboratoři a při následném zpracování dat. Není lehké najít v sobě odvahu prezentovat před porotou i vrstevníky výsledky své práce. Pro studenty je to obrovská škola, která přesahuje rámec středoškolského vzdělání. Poděkování patří i všem školitelům projektu za jejich obětavou a často více než roční práci se studenty,“ shrnul Jiří Kvita ze Společné laboratoře optiky UP a AV ČR, garant projektu Badatel UP.
Odborná porota pracovala ve složení Jana Oklešťková, Lucie Brulíková, Viktorie Nesrstová, Ludmila Včelařová, Aleš Létal a Jiří Kvita. „Porota měla nelehký úkol, protože rozsah a komplexnost výzkumu studentů byly leckdy srovnatelné s diplomovou prací. O výsledném hodnocení rozhodovaly desetiny bodů. Osobně jsem nadšena z míry interakce publika s přednášejícími a komplexnosti otázek, které pokládali. Kolem Badatele se tvoří skvělá komunita mladých zvídavých lidí. Doufám, že jim jejich nadšení a vášeň pro vědu vydrží a budeme se setkávat nejen na akcích Badatele, ale i později na půdě přírodovědecké fakulty,“ doplnila doktorandka oboru Experimentální biologie a organizátorka akcí Badatele Ludmila Včelařová.
Projekt „Badatel 2023 – Rozvoj nadaných žáků SŠ prostřednictvím přírodovědných výzkumných a vzdělávacích aktivit“ je podpořen v rámci výzvy MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol.