Deset studentů z pěti zemí se v úterý 7. února zúčastnilo semináře držitelů Fischerova stipendia, které přírodovědecké fakulta pod záštitou děkana Martina Kubaly každoročně uděluje zahraničním studentům doktorských studijních programů. Vedle samotných stipendistů a jejich školitelů se na semináři sešlo i několik proděkanů přírodovědecké fakulty a prorektor UP pro internacionalizaci Jiří Stavovčík.
„Na již šestém ročníku semináře prezentovali výsledky svého výzkumu zahraniční doktorandi, kterým fakulta vyplácí tzv. Fischerovo stipendium. Vlastně by to měl být už sedmý ročník, ale v roce 2021 se seminář z důvodu pandemie covid-19 nekonal. Přednášky pokrývaly široké spektrum témat z oblasti geologie, biofyziky, analytické a fyzikální chemie, rozvojových studií a molekulární biologie. Většinu přednášek doprovázela podnětná diskuse, do které se zapojili hosté i ostatní studenti. Potěšujícím zjištěním je, že úroveň přednášek se rok od roku zvyšuje,“ uvedl proděkan pro mezinárodní záležitosti Miloslav Dušek
Mladí vědci ze Španělska, Indie, Maroka, Íránu a Iráku se tentokrát ve svých projektech zaměřili například na signalizaci druhů reaktivního kyslíku v rostlinách pod abiotickým stresem, simultánní stanovení pěti piperazinových antihistaminik pomocí HPLC-ECD či na integraci hydrogeologie a geochemie pro udržitelné hodnocení, modelování a řízení podzemních vod v povodí Zagros, které se nachází v iráckém regionu Kurdistán.
Studentka Tina Pourpakdelfekr z Íránu zkoumala nerovnoměrné rozdělení měřitelných hodnot v rámci indexu lidského rozvoje (Human Development Index = HDI). Pomocí této metriky odborníci hodnotí průměrné výsledky země ve třech klíčových aspektech: dlouhý a zdravý život, přístup ke znalostem a slušná životní úroveň. „Na přírodovědeckou fakultu jsem nastoupila v roce 2019 na magisterské studium. Program Foresight for Environment and Development mě zaujal a relativně nízké životní náklady v Olomouci byly rozhodujícím faktorem v mém rozhodnutí pokračovat zde v dalším studiu. Na katedře rozvojových a environmentálních studií velmi oceňuji přátelský vztah mezi studenty a pedagogy. Jsme tým a navzájem se podporujeme v našem růstu a rozvoji,“ doplnila.