Čtrnáct středoškolských studentů využilo možnost navštěvovat volitelný předmět Data science, který na Slovanském gymnáziu v Olomouci, fakultní škole přírodovědecké fakulty, vyučují Karel Hron a Jakub Dostál z katedry matematické analýzy a aplikací matematiky. Studenti se v průběhu školního roku seznamují nejen se základními metodami explorační analýzy dat, ale pronikají i do tajů strojového učení v jazyce Python.
„Seminář Data science je výjimečný hlavně tím, že přináší nový pohled na matematiku, který je výrazně odlišný od normálních hodin. Učivo je o něco složitější, což je pro spoustu studentů vlastně velkým lákadlem. Zároveň si ale v každé hodině ukazujeme také konkrétní využití daných metod,“ uvedl student Slovanského gymnázia v Olomouci Šimon Bláha.
Matematika je studentům představována jako výkonný nástroj pro řešení široké škály reálných otázek. Díky semináři se studenti také učí nahlížet na data kritičtějším způsobem. „Je totiž velice jednoduché podat zcela pravdivou informaci nebo číslo takovým způsobem, který jakoby mimoděk nabádá k nepravdivému závěru. Stejně tak má člověk tendenci vidět v každé korelaci nějakou zákonitou souvislost, což velice často není pravda. Těmto nástrahám se v semináři učíme vyhýbat,“ upozornil Šimon Bláha
Studenti zároveň práci s daty postupně trénují v jazyce Python, což je podle Šimona Bláhy opět velmi cenná dovednost. „Mnoho let se zajímám o matematiku, fyziku a především astrofyziku. Ve volném čase se ale věnuji také práci s daty a programování, takže po zkušenosti ze semináře jsem podal přihlášku také na obor Data science na přírodovědecké fakultě,“ uvedl Šimon Bláha.
Nápad vyučovat předmět Data Science vznikl v roce 2020. „Zpracování dat je v současné době alfou a omegou fungování vědy, protože všude se produkují data. Studenti, ať už jednou budou dělat cokoli, se setkají s tím, že budou muset data zpracovat, analyzovat, vizualizovat či klasifikovat. Běžné hodiny matematiky nedávají příležitost nahlédnout, k čemu vlastně matematika je, proto jsme se rozhodli prohloubit jejich znalosti. Chtěli jsme studentům ukázat, jak je matematika důležitá pro praxi i každodenní rozhodování,“ nastínil Karel Hron.
Kvůli pandemii covid-19 byl první rok předmět vyučován pouze online. „Od loňského roku jsme se snažili systematicky vytvořit studijní plán, který bude pro tento předmět použitelný. Se studenty začínáme zopakováním základů statistiky z běžných hodin a úvodem do programovacího jazyka Python. Poté probíráme témata nová, dalo by se říct na úrovni bakalářského studia, ale vysvětlitelná studentům se znalostí matematiky na střední škole. S kolegou Jakubem Dostálem se snažíme vnést každý svůj pohled. Oživením jsou přednášky z aplikované matematiky. Mimo jiné studentům přednášela také vedoucí katedry Jitka Machalová a s prací datového vědce seznámil kolega Tomáš Fürst,“ doplnil Karel Hron.