Na rozšíření terénní výuky ve školách je zaměřen mezinárodní projekt LIFEdu, který je určen primárně pro studenty učitelství a pro učitele základních a středních škol. Kromě Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého se do něj zapojí i University of Novi Sad v Srbsku a University of Maribor ve Slovinsku.
„Vysokoškolští studenti, budoucí učitelé z těchto tří univerzit, by měli procházet kurzy, jak vyučovat v terénu. Zároveň jsou připraveny podobné kurzy i pro učitele základních, středních, ale i vysokých škol. Budeme jim ukazovat, co a jakým způsobem lze v terénu vyučovat. Kvůli koronavirové situaci se první terénní kurzy v květnu neuskutečnily. Pokud to situace dovolí, tak je zorganizujeme na konci října,“ uvedl koordinátor projektu Petr Šimáček z katedry geografie.
Po návratu do svých zemí budou mít absolventi tohoto kurzu za úkol realizovat kurz terénního vyučování na základní nebo střední škole, kterou si vyberou. „Terénní výuka je v moderní pedagogice považována za velmi účinnou výukovou strategii a neodmyslitelně patří k výuce většiny přírodovědných předmětů. Vede také ke zvýšení pohybové aktivity, která je u některých žáků nedostatečná,“ doplnil Petr Šimáček.
Projekt LIFEdu volně navazuje na projekt nazvaný Centrum pro interdisciplinární terénní výuku žáků ZŠ a SŠ (CIV). „Každoročně realizujeme nejen geografická, ale i mnohem šířeji pojatá terénní cvičení, a to jak v okolí Olomouce, tak i na vzdálenějších místech. Za osm let, co projekt běží, se našich kurzů zúčastnilo kolem 3600 žáků. V rámci projektu se nám podařilo sepsat publikaci věnující se terénní výuce geografie, pořádáme metodické semináře pro učitele, tvoříme pracovní a metodické materiály. Do činností CIVu se snažíme aktivně zapojovat i naše studenty, kteří tak mají možnost dalšího rozvoje svých pedagogických a didaktických kompetencí a rozšíření své pedagogické praxe,“ dodal Jan Hercik z katedry geografie.
Projekt LIFEdu (Learning through Interdisciplinary Field Education) získala katedra geografie v rámci programu Erasmus+ Strategická partnerství v roce 2019. Projekt je finančně podpořen Evropskou unií z prostředků programu Erasmus+ číslo 2019-1-CZ01-KA203-061379.