Vynikajícího úspěchu v nejprestižnější mezinárodní vědecké středoškolské soutěži Regeneron ISEF dosáhla Anna Hýsková s projektem zabývajícím se interakcí světla a rostlinných hormonů. Někdejší studentka Gymnázia J. A. Komenského v Uherském Brodě, která loni získala Cenu Nadačního fondu Jaroslava Heyerovského za středoškolskou odbornou činnost, skončila třetí v kategorii Plant Sciences.
„Třetí místo bylo pro mě obrovským překvapením a mám z něj ohromnou radost. Je to ocenění nejen pro mě, ale i pro všechny, kteří mi s projektem pomáhali. Chtěla bych poděkovat zejména vedoucímu práce Martinu Fellnerovi za to, že jsem mohla pracovat v jeho laboratoři. A samozřejmě i za jeho pomoc a rady. Dále svým rodičům a přátelům, kteří mě vždy podporovali,“ uvedla Anna Hýsková.
Studentka začala s přírodovědeckou fakultou spolupracovat v době, kdy studovala druhý ročník gymnázia. Tehdy se zapojila do projektu Badatel. Pod vedením Martina Fellnera z Laboratoře růstových regulátorů zkoumala vliv světla na růst rostlin prostřednictvím rostlinného hormonu auxinu. „Cílem mé práce bylo zjistit, zda jsou v tomto mechanismu nějakým způsobem zapojeny fotoreceptory červeného světla, které se nazývají fytochromy,“ uvedla.
Do mezinárodní soutěžního klání Regeneron ISEF byla Anna Hýsková vybrána na základě doporučení celostátních odborných hodnotících komisí SOČ. „Každý soutěžící měl vyhrazený tříhodinový blok, v jehož rámci musel 4 krát 20 minut prostřednictvím videokonference hovořit s jemu přidělenými porotci. Součástí byla PowerPointová prezentace projektu, krátké video s prezentací projektu určené veřejnosti a Ouad Chart, který nahrazoval klasický poster. I když jsem byla ze začátku nervózní, nakonec jsem si to užila. Hovořit s odborníky z různých částí světa, navíc v anglickém jazyce, byla skvělá zkušenost,“ doplnila studentka.
Každoročně se prestižní mezinárodní soutěže Regeneron ISEF účastní 1800 studentů z osmdesáti zemí světa. Letošní ročník se kvůli pandemii koronaviru uskutečnil pouze virtuálně. Více informací naleznete na https://www.societyforscience.org/isef/.