Tři práce studentů, které byly připraveny v rámci programu Badatel, získaly první místo v krajském kole Středoškolské odborné činnosti (SOČ), které se v uplynulých dnech konalo na přírodovědecké fakultě. Vědecké práce prezentovalo celkem 79 soutěžících z dvaadvaceti středních škol v Olomouckém kraji.
Mezi nejúspěšnější účastníky krajského kola Středoškolské odborné činnosti, kteří se na přírodovědecké fakultě účastní projektu Badatel, patřilo v letošním roce sedm studentů. Hana Žitňanská se s prací Analýza kandidátů na Higgsův boson pomocí simulace Delphes pod vedením Jiřího Kvity umístila v oboru Matematika a statistika na prvním místě. Stejně úspěšní byl také Karel Vařeka v oboru Fyzika s prací Vybrané laserové technologie – indukované značení skla pod vedením Hany Chmelíčkové. Uspěla i Julie Dorušáková v oboru Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času, a to s prací Hodnocení kvality interaktivních volebních map pomocí eye-trackingu pod vedením Stanislava Popelky.
Druhé místo patřilo Marku Očenáškovi s prací Chemická válka mezi člověkem a grepem pod vedením Karla Berky v oboru Chemie. Druhé místo připadlo také Júlii Pavelčíkové, která na práci Dědičnost chloroplastové DNA u rodu Campanula spolupracovala s Lubošem Majeským. Uspěla v oboru Molekulární biologie.
Na třetím místě se umístila Hana Homolová s prací Srovnání vzorků jantaru z mladší a starší doby železné na Moravě, která byla posuzována v oboru Chemie pod vedením Lukáše Kučery. Nela Šubová skončila třetí v oboru Molekulární biologie s prací Testování cytotoxicity a antiproliferativní aktivity komplexů kovů na nádorových buňkách, na kterou dohlížela Jitka Prachařová.
Autoři studentských prací musí nejprve projít školním, okresním a krajským kolem. Až poté se mohou kvalifikovat na celostátní přehlídku prací SOČ. Z té pak mohou být nominováni i na některou z mezinárodních přehlídek studentských prací, především na Regeneron ISEF v USA nebo evropskou soutěž mladých vědců EUCYS. Některé vysoké školy laureáty celostátní přehlídky přijímají bez přijímacích zkoušek, a to i bez ohledu na soutěžní obor, ve kterém tito účastníci uspěli.
Středoškolská odborná činnost je dobrovolnou volnočasovou aktivitou studentů všech typů středních škol, vznikla již před více než pětačtyřiceti lety spojením přehlídek tematických technických konferencí a soutěže Natura Semper Viva, které probíhaly v již sedmdesátých letech. Úkolem studentů je napsat odbornou práci, kterou je možné zařadit do jednoho z osmnácti vypsaných oborů, a tuto práci následně obhájit před odbornou porotou.