Dvacet osm nadaných středoškolských studentů představilo svoji vědeckou práci na Konferenci mladých přírodovědců, která se konala v prostorách přírodovědecké fakulty. Vítězem se stal Adam Horák z Gymnázia Hranice s prací nazvanou Syntéza sekundárních metabolitů rostlin s dihydropyranovým kruhem – syntéza obolactonu. Jako hlavní cenu získal dvouměsíční odbornou stáž na zahraniční instituci s podporou až 100 tisíc korun od Nadace The Kellner Family Foundation.
„Ve své práci jsem se věnoval totální syntéze přírodní látkou, kterou jsem se pokoušel připravit pomocí univerzálního přístupu. I přes to, že jsem zvládl polovinu syntézy, jsem získal první místo. Jsem moc rád, že jsem si mohl vyzkoušet práci v laboratoři přírodovědecké fakulty. Díky této výhře mohu vycestovat na stáž do zahraničí a poznat jiné prostředí. Bude to určitě příjemná a užitečná zkušenost,“ uvedl Adam Horák, který na své práci v rámci projektu Badatel spolupracoval s Jiřím Pospíšilem z katedry chemické biologie.
Druhé místo obsadil Patrik Pernický z Gymnázia Františka Palackého Valašské Meziříčí, jež byl za práci Uranové zrudnění v tercierních pískovcích v Chebské pánvi: Projev migrace uranu ze smrčinského granitu oceněn i Cenou publika v sekci Chemie a Vědy o Zemi. Na třetím místě se umístil Štěpán Drábek z Církevního gymnázia a Základní školy Německého řádu v Olomouci s prací nazvanou Pojednání o podstatě a původu inflace v České republice (2020–2023).
Cenu publika v sekci Biologie, ekologie a životní prostředí, Matematika a informatika, Fyzika získala Anna Černá s Klvaňova gymnázia a střední zdravotnické školy Kyjov s prací Charakterizace interakce lidských proteinů RECQ4 a MCM10. Všichni ocenění studují na středních školách, které jsou fakultními školami přírodovědecké fakulty.
Konference byla rozdělena na dvě sekce: Chemie a Vědy o Zemi a Biologie, ekologie a životní prostředí, Matematika a informatika, Fyzika. Práce v první sekci hodnotili Lucie Brulíková, Petr Barták, Bohuslav Drahoš a Vít Pászto. V druhé hodnotící komisi zasedli Aleš Stejskal, Jana Oklešťková, Ludmila Včelařová a Patrik Peška.
„Konference se zúčastnilo rekordních 28 studentů. Prezentace byly na skvělé úrovni. Je vidět, že studenti se o téma, které zpracovávají, zajímají. Mnohdy se dají přirovnat k bakalářským i diplomovým pracím. My jsme měli nastavené přísné bodové ohodnocení, ale studenti byli skvělí a bylo hodně těžké vybrat vítěze. Rozhodovaly minimální rozdíly,“ ocenila Lucie Brulíková z katedry organické chemie, garantka projektu Badatel UP.
Projekt „Badatel 2024 – Rozvoj nadaných žáků SŠ prostřednictvím přírodovědných vzdělávacích aktivit“ je podpořen v rámci výzvy MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol v roce 2024.