Habilitace a profesury
Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci upravuje § 30, § 71 - § 75 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) a vnitřní normy UP:
Formuláře a informace pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Žádost o zahájení habilitačního řízení
- Podklady k zahájení habilitačního řízení
- Kriteriální tabulka pro habilitační řízení
- Žádost o zahájení řízení ke jmenování profesorem
- Podklady k zahájení řízení ke jmenování profesorem
- Kriteriální tabulka pro profesorské řízení
- Poučení o zpracování osobních údajů uchazečů v habilitačním řízení/řízení ke jmenování profesorem
- Poučení o zpracování osobních údajů členů habilitační komise/komise pro řízení ke jmenování profesorem
Co je třeba dodat k podání žádosti k habilitačnímu řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Vyplněná, podepsaná žádost s aktuálním datem a kontakty.
- Podklady je nutné dodat dle seznamu:
Podklady k zahájení habilitačního řízení
Podklady k zahájení řízení ke jmenování profesorem
s aktuálním datem, podpisem a v počtu, který je uveden v seznamu podkladů. Jednotlivé kapitoly musí být číslovány dle seznamu. Každá nová kapitola začíná na samostatném listu. Kapitoly se dodávají nesvázané v tištěné i elektronické podobě (doc. a pdf.). Habilitační práce v tištěné svázané podobě a v pdf.
- Univerzita Palackého v Olomouci stanovila pro uchazeče (interní i externí) v habilitačním řízení/ řízení ke jmenování profesorem poplatek za úkony s tímto spojené, a to ve výši 6.000 Kč/ 9.000 Kč (B3-17/4-RR-ÚZ01). Poplatek je splatný do 30 dnů od schválení komise vědeckou radou fakulty a je nevratný. Potvrzení o provedené platbě je třeba předat obratem na oddělení VaV.
- Habilitační komise jmenuje ve smyslu § 72 odst. 7 zákona tři oponenty habilitační práce. Oponentem habilitační práce nemůže být spoluautor díla nebo v případě souboru uveřejněných prací spoluautor části díla, které je uchazečem předkládáno jako habilitační práce. Oponent vypracuje posudek do šesti týdnů od obdržení žádosti, a to ve dvou podepsaných vyhotoveních i v elektronické podobě (doc.) a odešle na oddělení VaV. Pokud oponent není zaměstnancem UP, uzavírá se s ním smlouva o dílo.
- Stanovisko komise včetně podpisů všech členů komise dodá předseda komise ve dvou vyhotoveních na oddělení VaV (alespoň dva týdny před konáním vědecké rady). Stanovisko komise (bez podpisů) je třeba dodat i v elektronické podobě (doc.). Pokud projednávání stanoviska proběhne on line formou a následující hlasování se uskuteční formou tajné on line ankety, je možné, aby stanovisko komise podepsal pouze předseda komise - s tím, že ke stanovisku je připojen doklad o výsledcích tajného hlasování.
- Součástí habilitačního řízení/ řízení ke jmenování profesorem je přednáška před odbornou veřejností a habilitační přednáška/přednáška ke jmenování profesorem na zasedání vědecké rady. Uchazeč o habilitační řízení navrhne v žádosti o zahájení habilitačního řízení celkem tři témata. Předseda habilitační komise vybere jedno z nich pro přednášku před odbornou veřejností, druhé pro jednání vědecké rady. Uchazeč o profesorské řízení uvádí do své žádosti pouze téma přednášky ke jmenovaní profesorem na VR, téma přednášky před odbornou veřejností řeší s předsedou komise v průběhu řízení.
- V případě dotazů kontaktujte Bc. Barboru Krudencovou z oddělení VaV (barbora.krudencova@upol.cz, tel.: 585634155, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 17. listopadu 12, 779 00 Olomouc).
Přednáška před odbornou veřejností (habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem)
- Komise určí jedno ze tří uchazečem navržených témat jako téma přednášky před odbornou veřejností. Téma pokrývá ucelenou oblast odborného zájmu uchazeče a je třeba jej zpracovat tak, aby s ním mohla být seznámena širší odborná veřejnost. Pojetí přednášky má zajistit, aby byla srozumitelná nejen odborným pracovníkům, ale i studentům oboru, ve kterém probíhá řízení. Po úvodu do problematiky a seznámení posluchačů s tématem je doplněna částí, ve které uchazeč využije své vědecké výsledky v kontextu zpracovávaného tématu (příklady demonstrující určitý jev apod.). Na samotnou přednášku v trvání 35 až 45 minut navazuje odborná diskuze a odpovědi na dotazy přítomných. Přednáška má dokládat pedagogické schopnosti uchazeče a účastní se jí alespoň dva členové VR PřF UP.
- Předseda komise (či jím pověřený člen) společně s uchazečem a domovskou katedrou zorganizují přednášku před odbornou veřejností. O přednášce je možné informovat hromadným mailem. Předseda komise dodá informace k přednášce (datum, místo konání, název přednášky, klíčová slova a anotaci) referentce VaV, která mail vytvoří a odešle ke hromadné rozesílce v rámci PřF UP.
- Uchazeč zpracuje téma do prezentace.
- Přednáška s prezentací by měla trvat 35-45 minut, následně je ponechán prostor pro dotazy.
- Přednášky se musí účastnit alespoň 2 členové fakultní vědecké rady.
- Předseda komise vypracuje zápis z přednášky a podepsaný zápis včetně podpisů přítomných členů vědecké rady odevzdá společně s prezenční listinou na oddělení VaV, alespoň 1 den před zasedáním vědecké rady.
Přednáška na zasedání Vědecké rady PřF UP (habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem)
- Děkan zařadí habilitační přednášku a obhajobu habilitační práce resp. řízení ke jmenování profesorem na zasedání vědecké rady fakulty.
- Komise určí jedno ze tří uchazečem navržených témat (Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem, str. 3) jako téma přednášky před vědeckou radou. Téma se liší od tématu přednášky před odbornou veřejností. Uchazeč zpracuje téma do krátké výstižné prezentace s důrazem na shrnutí svých významných vědeckých výsledků (u habilitačního řízení (habilitační přednášky) především výsledků uváděných v habilitační práci). Součástí přednášky je krátké představení mezinárodní spolupráce a výzkumných projektů uchazeče, jeho pedagogické činnosti a jejího provázání s výzkumem. Dále je třeba zmínit vize uchazeče do budoucna, základní koncepci vědecké práce a výuky v daném oboru. V případě habilitačního řízení navazuje čtení oponentských posudků a vypořádání dotazů oponentů. U obou řízení následuje veřejná rozprava. Přednáška má být přístupná všem členům VR, tedy i odborníkům mimo obor řízení. Trvání přednášky je stanoveno na 15 až 20 min. Po překročení časového limitu může být předsedajícím ukončena.
- Po přednášce s prezentací o délce max. 20 minut, následují odpovědi na otázky oponentů (nezapočítává se do 20 minut, oponentská část platí pouze pro habilitační řízení) a je ponechán prostor i pro dotazy členů vědecké rady a hostů.
- Přednáška se realizuje dle předem stanoveného programu zasedání vědecké rady. Uchazeč si donese prezentaci nahranou na vlastním USB flash disku.
- Na přednášku je vhodné vzít s sebou nejvýznamnější publikace/ monografie, které jsou členům vědecké rady k nahlédnutí během zasedání.
- Následně členové vědecké rady hlasují tajným hlasováním o návrhu na jmenování uchazeče docentem/ profesorem v příslušném oboru. Po úspěšném jednání před vědeckou radou je předán návrh na jmenování docentem/ profesorem na RUP.